Παρασκευή, 29 Μαρτίου 2024

ev media-logo

Δύο γέφυρες υπό εξαφάνιση. Κραυγή αγωνίας από τον Σύλλογο Ασπροποτάμιων & Φίλων της Κοιλάδας Αχελώου

Δύο κομψοτεχνήματα, αριστουργήματα, ζωγραφιές απείρου κάλλους, θαυμάσια και θαυμαστά έργα τέχνης, οι υπεραιωνόβιες πέτρινες κατασκευές μιας ασύγκριτης και απίθανης συμμετρίας που δεν θα βρείτε πουθενά αλλού τέτοιες γέφυρες.

gefyra-templas1

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΑΚΡΗΣ

ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ

ΑΣΠΡΟΠΟΤΑΜΙΩΝ

ΚΑΙ ΦΙΛΩΝ ΤΗΣ ΚΟΙΛΑΔΑΣ ΑΧΕΛΩΟΥ

Πρόκειται για τις δίδυμες και διαφορετικές αδελφές, ήτοι της καμαρωτής Τέμπλας και της ευθύγραμμης Αυλακίου, που κτίσθηκαν αντίστοιχα 1909 και 1911.

Είναι πανέμορφες όπως ταιριάζει για να στολίζουν την κοιλάδα του Αχελώου. Και οι δυο άντεξαν και έμειναν αλώβητες στο πέρασμα του χρόνου και στο αέναο κτύπημα του υδάτινου, του αγριεμένου γίγαντα που λέγεται Αχελώος.

Η γέφυρα Τέμπλας εξυπηρετεί κυρίως την οδική σύνδεση της δημοτικής ενότητας Ασπροποτάμου Δήμου Αγράφων με Αιτωλ/νία (καθ όσον η δημοτική ενότητα Απεραντίων εξυπηρετείται από τη Γέφυρα Τατάρνας).

Η γέφυρα Αυλακίου εξυπηρετεί κυρίως την οδική σύνδεση ΒΔ Ευρυτανίας με Άρτα μέσω τού Δήμου Γ.Καραϊσκάκης.

Η γέφυρα Τέμπλας στην εποχή του καταστροφικού εμφυλίου άντεξε τους δυναμίτες των ανταρτών, βγήκε όμως τραυματισμένη αφού υπέστη ρήγμα από κάτω. Φτάνουμε στο Φεβρουάριο του 2015 και συνέβη το απίστευτο και ανεπανάληπτο μέχρι τότε φυσικό φαινόμενο.

Τα νερά υπερέβησαν τις γέφυρες και τις τραυμάτισαν ήτοι γκρέμισαν τα πέτρινα στηθαία. Μεγαλύτερη και σχεδόν ολική καταστροφή των στηθαίων υπέστη η Αυλακίου και εγκαταλείφθηκε από την πολιτεία η οποία το μόνο που έκανε ήταν να απαγορεύσει τη διέλευση.

Η Τέμπλας επισκευάσθηκε οπότε έγινε η επανατοποθέτηση των ογκόλιθων του στηθαίου. Οκτώβριο 2015 πληροφορήθηκα ότι υπάρχει ώριμη μελέτη για κατασκευή νέας σύγχρονης γέφυρας παράπλευρα της Τέμπλας.

Εδώ θέλω να φωνάξω δυνατά με κραυγή αγωνίας: Μέγα λάθος. Η κατασκευή αυτή θα είναι ταφόπλακα για τη γέφυρα Τέμπλας και θα εξηγήσω γιατί. Είναι βέβαιο ότι η υπερχείλιση του Αχελώου θα επαναληφθεί αφού η κοίτη του έχει μπαζωθεί ένεκα του φράγματος των Κρεμαστών από το 1964.

Ας μη πετροβολούμε άκριτα τους επενδυτές και την ΤΕΡΝΑ που κατασκεύασε μικρό Υ/Η φράγμα, όταν το κράτος δεν λειτουργεί, δεν ενεργεί, δεν προνοεί, αδρανεί και αδιαφορεί με διάφορα προσχήματα και γραφειοκρατίες.

Το μπάζωμα συνεχίζεται και η υπερχείλιση θα γίνεται όλο και συχνότερα. Είδα από κοντά την υπερχείλιση και κατάλαβα ότι η γέφυρα γλύτωσε επειδή ένας μεγάλος όγκος υδάτων βρήκε πέρασμα και άπλωσε στην ανατολική όχθη. Έτσι μειώθηκε η πίεση στη γέφυρα, πίεση που θα ήταν πολύ μεγαλύτερη αν είχε κατασκευασθεί η υπό κατασκευή γέφυρα αφού η βάση της στην ανατολική όχθη θα εμπόδιζε το πέρασμα των νερών από εκεί και τα νερά θα σκέπαζαν τη μεγάλη καμάρα με πιεστικότερη ορμή, ισχυρότερη της αντοχής της και πιστεύω θα κατέρρεε.

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ

α) Να ακυρωθεί η μελέτη κατασκευής γέφυρας παράπλευρα της Τέμπλας, (δεν μέμφομαι και δεν κατηγορώ τους μηχανικούς της μελέτης, οι άνθρωποι δεν ήταν δυνατόν να φαντασθούν τι θα συνέβαινε). β) Να γίνουν τάχιστα μελέτες για κατασκευή 2 γεφυρών.

Η αναγκαιότητα αυτών των γεφυρών δεν μπορεί να αναλυθεί επαρκώς σε λίγες σειρές. Σημειωτέον ότι η μη κατασκευή αυτών θα διαιωνίζει τεράστιες περιοχές τεσσάρων περιφερειών σε απομόνωση.

Η μία να κατασκευασθεί 300μ βόρια της Τέμπλας (υπήρχε εκεί παλιά γέφυρα). Η άλλη 300μ νότια σε υπάρχον στενό σημείο της κοινότητας Νέου Αργυρίου Δήμου Αγράφων. Αυτή πρέπει να την αναλάβει η περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας.

Τώρα που η Ε.Ε. διευκολύνει την κατασκευή αυτών των έργων με χρηματοδότηση 100% δεν υπάρχει λόγος να μην το εκμεταλλευτούμε αφού θέλουμε και επιζητούμε την ανάπτυξη. γ) Να επισκευασθεί η ξεχασμένη γέφυρα Αυλακίου. δ) Στην ανατολική πλευρά της Τέμπλας να κατασκευασθεί αύλακας διοχέτευσης υπερχειλιζόντων υδάτων. Ομοίως αύλακας να κατασκευασθεί στη γέφυρα Αυλακίου, από την πλευρά του Καταφυλίου.

Έτσι θα εκμηδενισθεί ο κίνδυνος κατάρρευσης των γεφυρών από μελλοντικές πλημμύρες. Ακόμα και όταν κατασκευασθούν οι προτεινόμενες γέφυρες, οι υπάρχουσες πρέπει να μείνουν ζωντανά μνημεία και να επιτρέπεται η διέλευση μόνο μικρού κυβισμού αυτοκινήτων. Δεν θέλουμε να τις βλέπουμε μόνο σαν σε ΚΑΡΤ ΠΟΣΤΑΛ αλλά και διερχόμενοι να τις απολαμβάνουμε αμφίπλευρα σφαιρικά και με τη ζωντάνια που δίνουν τα κινούμενα σε αυτές οχήματα .

Τέλος τα ΜΜΕ δώστε μου βήμα να φωνάξω δυνατά SOS. ΣΩΣΤΕ ΤΑ ΣΤΟΛΙΔΙΑ ΤΗΣ ΚΟΙΛΑΔΑΣ ΑΧΕΛΩΟΥ,ΣΩΣΤΕ ΤΑ ΟΜΟΡΦΟΤΕΡΑ ΓΕΦΥΡΙΑ ΤΗΣ ΞΕΧΑΣΜΕΝΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ, μη μείνουμε θεατές της καταστροφής, άβουλοι και μοιραίοι.