Παρασκευή, 29 Μαρτίου 2024

ev media-logo

Σένα - Προστ: Όταν οι ομόσταυλοι "σκοτώνονται..."

Το διασημότερο ατύχημα  στην ιστορία της Formula 1 είχε για πρωταγωνιστές τους Άιρτον Σένα και Αλέν Προστ. Η κατάληξη της υπόθεσης συνιστά μία από τις μεγαλύτερες "αδικίες" που συντελέστηκαν ποτέ στο σπορ.

senaprost

Η Σουζούκα βγάζει (συνήθως) νέο πρωταθλητή. Εφέτος όχι, καθώς μεσολαβούν ακόμη 3 grand prix μέχρι την τελευταία καρό σημαία στο Άμπου Ντάμπι και η διαφορά Ρόσμπεργκ-Χάμιλτον είναι μετά τη νίκη του πρώτου, την Κυριακή μάλλον, μη αναστρέψιμη. Μεγαλώσαμε, ωστόσο με την ιδέα πως σε Ιαπωνία (ή Βραζιλία) θα στεφθεί ο νέος βασιλιάς της F1.

Ο χρόνος γυρίζει πίσω

…Όπως με τον πιο απρόσμενο και επεισοδιακό τρόπο συνέβη τον Οκτώβριο του 1989! Από εκείνη την Κυριακή (22/10) συμπληρώνονται 27χρονια και με αφορμή τη διεξαγωγή του προσεχούς αγώνα στην πίστα της Χώρας του Ανατέλλοντος Ηλίου είναι μια καλή ευκαιρία να θυμηθούμε πώς εξελίχθηκαν όλα τότε, πως όντως συντελέστηκε η μεγαλύτερη αδικία στην ιστορία του σπορ.

Κανένας συμβιβασμός 

Ήταν το 15ο και προτελευταίο grand prix μιας χρονιάς, στη διάρκεια της οποίας η McLaren Honda κυριαρχούσε χάρη στο δίδυμο των Άιρτον Σένα - Αλέν Προστ. Ουδέποτε όμως, ο Βραζιλιάνος και ο Γάλλος, ισχυρές προσωπικότητες αμφότεροι, έβαλαν “νερό στο κρασί τους” και το κλίμα εντός της βρετανικής ομάδας ήταν ψυχροπολεμικό. Κάτι από “Αμερικανοί-Σοβιετικοί” είχε το σκηνικό.

Ο Ρον Ντένις προσπαθούσε για μήνες ολόκληρους να κρατήσει τις  ισορροπίες και να λειτουργήσει ειρηνευτικά, οι δυο τους ωστόσο, πάλευαν σαν τα “κοκόρια” που διεκδικούν την πρωτοκαθεδρία. Ο Άιρτον Σένα ήταν ο κάτοχος του τίτλου (πρώτος του) και δεν σκόπευε να παραδώσει τα σκήπτρα δίχως μάχη, παρά τις πέντε εγκαταλείψεις μέσα στη χρονιά. Ο Προστ ήταν πιο σταθερός τερματίζοντας στους 13/14 αγώνες, με απολογισμό 5 νίκες και 11 παρουσίες στο βάθρο.

Εξού και στη Σουζούκα πήγε με διαφορά 16 βαθμών (76 έναντι 60) και ξεκάθαρο πλεονέκτημα έχοντας μάλιστα... καβάτζα τον αγώνα στην Αυστραλία. Μοιραία η πίεση ήταν στον 29χρονο τότε, Βραζιλιάνο Σένα, ο οποίος ήθελε τουλάχιστον το 2/2, για να μην παραδώσει τον θρόνο του!

senaprost1

Ο Σένα στην pole position

Ο καλύτερος χρόνος στις κατατακτήριες δοκιμές και η pole position επέτρεπαν στον Σένα να έχει τον έλεγχο της κατάστασης. Η ανατροπή των δεδομένων στην εκκίνηση έφερε τον Προστ μπροστά και τον Σένα, που ήταν στο ακάθαρτο κομμάτι, να παλεύει να κρατήσει τη 2η θέση από τον Γκέρχαρντ Μπέργκερ. Ο Γάλλος, με υψηλότερη τελική στις ευθείες, είχε ανοικτό δρόμο μπροστά του και παράλληλα με το πολύ αργό pit-stop του Σένα άνοιξε τη μεταξύ τους απόσταση στα +10 δεύτερα. Η διαφορά ήταν σημαντική, αλλά όχι μη αναστρέψιμη.

Ο πρωταθλητής, με επιθετικό στιλ, άρχισε να πλησιάζει τόσο, που στο 40ο γύρο βρέθηκε πίσω από τον ομόσταυλό του, ψάχνοντας έκτοτε την κατάλληλη συγκυρία για να προσπεράσει. Ποτέ δεν φοβήθηκε να ρισκάρει στην καριέρα του και ο Προστ το ήξερε καλά προσπαθώντας ν' αντέξει στην πίεση. Οι καθρέπτες του γέμιζαν σε κάθε στροφή, έμπειρος γαρ γνώριζε ότι ήταν ένας τομέας που υστερούσε σε σχέση με το μεγάλο αντίπαλό του.

Επίθεση και σύγκρουση 

Ο αγώνας ήταν 53ων γύρων και ο 46ος αποδείχθηκε ο πιο κομβικός όλων. Στο αργό σικέιν, στο οποίο όμως οι πιλότοι έμπαιναν με πολλά χιλιόμετρα και έπρεπε να “κατεβάσουν” γρήγορα (τότε τα κιβώτια δεν ήταν αυτόματα), ο Σένα δεν δείλιασε και... “βούτηξε”. Μπήκε από δεξιά και διεκδίκησε τη θέση. Ο Προστ, που είχε χάσει χρόνο στο φρενάρισμα, όφειλε ν' αντιδράσει και έστριψε (μάλλον νωρίτερα) το τιμόνι, έτσι τα δύο μονοθέσια συγκρούστηκαν!

senaprost6

Η μία McLaren εκτός μάχης

Ο Προστ θα δήλωνε αργότερα για την αμφιλεγόμενη κίνησή του πως «παρόλο που κάποιοι θεωρούν πως το έκανα επίτηδες, εγώ απλώς έκλεισα την πόρτα. Επιχείρησε κάτι που δεν γινόταν να συμβεί. Εγώ δεν μπορούσα να υπολογίσω την απόσταση, αλλά ταυτόχρονα δεν θα τον άφηνα να προσπεράσει, δεν θα του έδινα ούτε ένα κενό».

Ο Γάλλος ήξερε πως η εξέλιξη τον ευνοούσε αφάνταστα, αφού έπαιρνε τον τίτλο και έτσι λύθηκε από τις ζώνες και βγήκε από το όχημα. Ο Σένα ούτε που σκέφτηκε αντίστοιχα. Απαίτησε (με νοήματα) από τους ανθρώπους της πίστας να τον σπρώξουν και με σπασμένη αεροτομή επέστρεψε στην πίστα. Μέσα από το βοηθητικό διάδρομο βέβαια (και αυτό κρατήστε το), κατάφερε να φτάσει στα pit και ν' αλλάξει την μπροστινή πτέρυγα που κρεμόταν για να τελειώσει τον αγώνα.

Τον ευνόησε το γεγονός ότι μετά το ατύχημα προκλήθηκε μια κάποια αναστάτωση και ο Νανίνι με την Benetton Ford (Μπέργκερ και Μάνσελ είχαν ήδη εγκαταλείψει), που βρέθηκε στο τιμόνι του αγώνα ήταν μόλις πέντε δεύτερα μακριά. Ο Βραζιλιάνος "κατάπιε" αστραπιαία τη διαφορά αφήνοντας τον Ιταλό στο ίδιο σημείο που είχε τρακάρει με τον Προστ. Ο Γάλλος παρακολουθούσε αμήχανα τον τερματισμό του ομόσταυλού του και αδυνατούσε να πιστέψει ότι δεν ήταν ήδη, πρωταθλητής.

senna prost2

Ο φίλος του Προστ

Ήταν όμως! Διότι οι αγωνοδίκες κλήθηκαν να εξετάσουν το συμβάν της σύγκρουσης και αποφάσισαν εις βάρος του Σένα, ορίζοντας τη μάχη του τίτλου με εξωαγωνιστική απόφαση! Δεν έκριναν ποιος έφταιγε, αλλά κατέληξαν ότι ο Βραζιλιάνος παραβίασε τους κανονισμούς, αφού μετά το ατύχημα επανήλθε στον αγώνα από τη... βοηθητική λωρίδα.

Δεν έλαβαν υπ' όψιν τι είχε συμβεί προηγουμένως (σύγκρουση) και συμπέραναν ψυχρά πως δεν κάλυψε -ως όφειλε- το σικέιν. Η McLaren πήρε ξεκάθαρη θέση και στήριξε τον Σένα (που είχε συμβόλαιο) και όχι τον Προστ (που έφευγε), επισημαίνοντας ότι χάνει χρήματα και πλήττεται η νίκη της από ένα άκυρο αποτέλεσμα, όμως η ένστασή της δεν έγινε δεκτή.

Αν ψάξει κανείς για συνωμοσίες, θα βρει πίσω από την απόφαση τον Ζαν-Μαρί Μπαλέστρ. Ο τότε πρόεδρος της Παγκόσμιας Ομοσπονδίας ήταν Γάλλος και προσωπικός φίλος του Προστ… Ο ίδιος αρνήθηκε κατηγορηματικά ότι επενέβη.... Όσοι πείστηκαν, πείστηκαν.

Ο Σένα όχι και αντέδρασε προτού του επιβληθεί ποινή αφαίρεσης της άδειας οδήγησης στους αγώνες για 6 μήνες και βαρύτατο πρόστιμο! Η ήττα του από το σύστημα ήταν συντριπτική, σε σημείο που σκέφτηκε να εγκαταλείψει τους αγώνες. Μέχρι την επόμενη χρονιά που στην ίδια πίστα και με τον ίδιο τρόπο πήρε την εκδίκησή του! Απ' όλους...!

senapros5

senaprost51