Παρασκευή, 29 Μαρτίου 2024

ev media-logo

IUSTURISMO, η κατσίκα… και η Trip advisor. Άρθρο - καταγγελία του Πύρρου Νάτση

Λέξεις που εκ πρώτης όψεως δίδουν την εντύπωση πως δεν έχουν καμία σχέση μεταξύ τους! Iusturismo; Η κατσίκα; Trip advisor; Σε μία κοινωνία που τα πάντα αλλάζουν ή καταργούνται ραγδαία οι κατσίκες γίνονται όλο και λιγότερες και οι μη έχοντες κατσίκες αυξάνονται με γεωμετρική πρόοδο.

megalo-xorio-xioni-snow1

Το παιχνιδάκι είναι απλό, έξυπνο και γιατί όχι και αποτελεσματικό. Η κατσίκα του γείτονα, κατά το περίφημο ανέκδοτο, γίνεται αντικείμενο πόθου, φθόνου και κοινωνικού διαχωρισμού. Αυτά για την κατσίκα.

IUSTURISM…; Στη γκάμα του διεθνούς τουριστικού φάσματος σημαίνει «Δίκαιο του Τουρισμού».

Η ύπαρξη ενός αυθεντικού νόμου θέτει σε αμφισβήτηση εάν στ’αλήθεια υφίσταται ένας τέτοιος νόμος με την στενή έννοιά του. Από μία γενική σφαιρική αντίληψη ο τουρισμός θεωρείται ως ένα περίπλοκο σύστημα.

Η έλλειψη κανόνων αποκλειστικά για τον τουρισμό, δεδομένου ότι προέρχονται από διάφορους κλάδους του Δικαίου, όπως το Εργατικό, το Αστικό, το Εμπορικό… και η νομική αδυναμία εφαρμογής κανόνων σε όλες τις διαστάσεις του Τουρισμού οδηγεί στην άρνηση ύπαρξης ενός «Τουριστικού Δικαίου».

Αλλά ας αφήσουμε τα ανέκδοτα, τους νόμους, και της θεωρίες, και να δούμε την πρακτική πλευρά του ζητήματος. Αυτή του τουρισμού, και ειδικά του εσωτερικού τουρισμού και τα προβλήματα από τα οποία πάσχει.

Η γρίπη, η κακοκαιρία και τα οικονομικά προβλήματα ήταν παρόντα σε όλη τη χώρα πρόσφατα. Αυτά είχαν επιπτώσεις και στον τομέα του τουρισμού. Άλλα όχι μόνο αυτά….Μάλλον ο ίδιος ο τομέας όχι μόνο χαροπαλεύει οικονομικά, αλλά πάσχει από τη ‘’γρίπη’’,… από τη γρίπη των πτηνών. Θα ξεχώριζα ένα από τα «πτηνά», αυτό που ίσως έχει κάνει την «κοτσουλιά» πάνω από τον τουρισμό….το άγρυπνο πουλί,την κουκουβάγια. Το ζώο φέρνει στο μυαλό μας παραμύθια και μύθους,αλλά και κομμάτι της ιστορίας της Ελλάδας. Η προστάτιδα της Αθηνάς, κουκουβάγια, ήταν το ζώο-σύμβολό της, καθώς συμβολίζει τη γνώση και τη σοφία.

Τώρα πλανάται πάνω μας ένα άλλο είδος «γλαύκας» … «ίσως» της ίδιας οικογένειας, της «οικογένειας» Trip advisor.

Με έδρα στη Μασαχουσέτη φιλοδοξεί να είναι η μεγαλύτερη ταξιδιωτική ιστοσελίδα που σχετίζεται με την τουριστική βιομηχανία. Ως λογότυπο ‘’επέλεξαν’’ την κουκουβάγια. Μάλλον έκαναν λάθος. Ήθελαν την κουκουβάγια ως σύμβολο, αλλά τους βγήκε «μπούφος». Αυτό είναι εύκολα διακριτό και στην μία εικονογράφηση αυτών των δύο πτηνών. Στη κεφαλή του μπούφου σχηματίζεται ένα είδος αυτιών από φτερά, σε αντίθεση με την κουκουβάγια,στης οποίας την κεφαλή δεν υπάρχει αντίστοιχος σχηματισμός.

 Αυτή τη λεπτομέρεια την γνώριζαν οι αρχαίοι Έλληνες, αφού το αθηναϊκό τετράδραχμο του 5ου π.χ. αιώνα φέρει την εικόνα της κουκουβάγιας, χωρίς αυτά τα «αυτιά».

 Όταν τον Φεβρουάριο του 2000 οι S. Kaufen,L. Steinet και αρκετοί άλλοι ίδρυσαν ένα site με τον τίτλο «Trip Advisor» ίσως δεν είχαν κατά νου ότι θα άλλαζαν ριζικά τον χάρτη του παγκόσμιου τουρισμού. Το παντοδύναμο site, που με τα σχόλια των χρηστών και τις βαθμολογίες στα τουριστικά καταλύματα, έχει τη δυνατότητα να αλλάξει τον τουριστικό χάρτη, να προωθεί η να καταστρέφει επιχειρήσεις και φυσικά να κάνει βαθύπλουτες άλλες. Δημοκρατία ή χειραγώγηση;

Τον τελευταίο καιρό, πριν και μετά από τις εορτές στο τέλος του έτους ακόμη και σήμερα από διάφορα αυτόματα site με το γνώσω σήμα ‘’Trip advisor’’ και ‘’Trip advisor Hotels’’ έσκιζε το σλόγκαν ‘’Καρπενήσι –μη μείνετε όπου κι όπου! Δείτε τι λένε οι ταξιδιώτες!’’ και ‘’Καρπενήσι: Μην επιλέξετε ένα οποιοδήποτε μέρος. Δείτε τι λένε οι ταξιδιώτες και βρείτε τη χαμηλότερη τιμή.’’

Έσκιζε… Πρώτη φορά τα τελευταία 26 χρόνια η τουριστική κίνηση έφτασε 30% κάτω σε σύγκριση με τα προηγούμενα χρόνια !!! Δεν έφτανε μόνο αυτό αλλά μέσα στην προώθηση της διαφήμισης για το Καρπενήσι παρουσιάζονταν κατά καιρούς και ξενοδοχεία από άλλες πόλεις και άλλες περιοχές. Λες ότι η Αράχοβα, το Μέτσοβο και η Λάρισα αποτελούν μέρος της πόλης του Καρπενησίου.!!! ( Διαφημιστικό δόλωμα…;)

Εδώ νομίζω έχουμε να κάνουμε με αθέμιτες εμπορικές πρακτικές. Παρά το γεγονός ότι η διαδικτυακοί ιστοτοποι αποτελούν ένα σημαντικό μέσο προβολής και καθιέρωσης των ξενοδοχείων και περιοχών, αλλά, δημιουργούν και μια σειρά ζητημάτων.

Οι αποφάσεις συναλλαγής των καταναλωτών πρέπει να λαμβάνονται ελευθέρα. Δεν πρέπει να είναι καρπός οποιοσδήποτε παρενόχλησης καταναγκασμού η κατάχρησης επιρροής. (Επιθετικές Εμπορικές Πρακτικές)

Το σύγχρονο τουριστικό μάρκετινγκ όπως και της πόλης του Καρπενήσι που αναφερθήκαμε παραπάνω έχει να κάνει νομίζω με παραπλανητική πρακτική που περιέχει εσφαλμένες πληροφορίες, μολονότι ορθές αντικειμενικά, ενδέχεται να παραπλανήσουν τον καταναλωτή και είναι πιθανό να λάβει απόφαση συναλλαγής την όποια διαφορετικά δεν θα ελάμβανε.

Τι λέει για όλα αυτό το IUSTURISMO; Υπάρχει κάποια δημόσια αρχή ή οργανισμός ή από την τοπική αυτοδιοίκηση ή από τον ιδιωτικό τομέα που δύναται να «ενοχληθεί» για αυτού του είδους τις «λεπτομέρειες»; Επισκέφθηκα διάφορα δημόσια site που σχετίζονται με τον τουρισμό, για να δω τον προβληματισμό τους και τη στάση έναντι αυτών των προβλημάτων. Δεν βρήκα τίποτα. Αυτό που μου έκανε εντύπωση ήταν μία από τις ιστοσελίδες του Υπουργού Τουρισμού. Τι δεν είχαν «τα παραθυράκια»… «Απογείωση Τουρισμού τη Θερινή περίοδο 2017»…, «Κρουαζιέρα»- Ιστορικό ρεκόρ»,.. «Οι ομορφιές της Μάνης»!!!... «Η Ελλάδα-πρώτος προορισμός των Αιγυπτίων»… «Με τον Βασιλιά της Ισπανίας»… «Βουλή, ομιλία» … «Κάλαντα από τον Όμιλο»…. Μόνο «κάλαντα» για τον χειμερινό και εσωτερικό τουρισμό δεν βρήκα.

Τα πράγματα δεν είναι αστεία. Η επιρροή του «Trip advisor» είναι τεράστια. Κανείς, πλέον, δεν κλείνει ξενοδοχείο εάν προηγουμένως δεν κάνει κλικ στο συγκεκριμένο site. Το «όπλο» του «Trip advisor» είναι για πολλούς η απόλυτη ελευθερία στα σχόλια που συνοδεύουν κάθε καταχώρηση επιχείρησης.

Χρόνια πριν (και πριν εμφανιστεί το Trip advisor) σε ένα από τα μεγαλύτερα ξενοδοχεία της ορεινής Ελλάδας αποφάσισαν να έρθουν σε πιο στενή επαφή με τον πελάτη…

-«Η γνώμη σας για το ξενοδοχείο και τις διάφορες υπηρεσίες του, μας είναι πολύτιμη». Ήταν το σλόγκαν του φυλλαδίου που απευθυνόταν στους πελάτες, τοποθετημένο σε κάθε δωμάτιο (130). Τα πρώτα χρόνια υπήρχε σημαντική συμμετοχή στην προσπάθεια αυτή. Περί του 25 με 28% των πελατών(σε σούμα 16500 ατόμων) κατέθεταν την άποψή τους ή έκαναν παρατηρήσεις για τα προβλήματα ή για τη λειτουργία του ξενοδοχείου. Κάποιοι άλλοι, περί του 14%, κατέθεταν την άποψή τους προφορικά. Μία άλλη μερίδα του 5%, κατέθεταν την άποψή τους στο βιβλίο εντυπώσεων του ξενοδοχείου.

 Τα τελευταία 2 με 3 χρόνια τα ανωτέρω αναφερόμενα ποσοστά και η συμμετοχή του πελάτη άλλαξαν. Μόνο 2% συμπληρώνουν το φυλλάδιο και 0,5% προφορικά. Ένα μικρό,πολύ μικρό, ποσοστό, περί το 0,33%, επιλέγουν να εκφράσουν την άποψή τους στο διαδίκτυο. Και από αυτούς μόνο το 0,35% έχουν γράψει κριτική ή αρνητική σκέψη. Σε όλους δόθηκε η ευκαιρία, γραπτά ή προφορικά, να καταθέσουν την άποψή τους, αλλά το ποσοστό ήταν σχεδόν μηδενικό. Επιμένουν στο γνωστό site. Αρκούν αυτά τα ποσοστά για να βαθμολογήσουμε μία τουριστική επιχείρηση;

 Δεν είμαι κατά του γεγονότος ώστε να γράφουν οι πελάτες τις κριτικές ή τις σκέψεις τους στο γνωστό site.Ίσα-ίσα,τα σχόλια αυτά είναι μία πρώτης τάξεως ευκαιρία για να αξιολογήσουν και να βελτιωθούν συνεχώς οι επιχειρήσεις. Αλλά κάποιες κριτικές δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα και μερικοί επιμένουν στην … κατσίκα.

 Παράπονα για την θέρμανση και ας έχουν κάνει το δωμάτιο «σάουνα».Στα 11.7 ευρώ για κάθε δωμάτιο αντιστοίχησε αυτόν τον χειμώνα η θέρμανση σε ένα από τα ξενοδοχεία στη Ευρυτανία.. Πέρυσι, που η πληρότητα ήταν σχεδόν 100%, αντιστοιχούσε στα 6.3 ευρώ. Θέρμανση πισίνας δεν του αρκεί στους 28-30 βαθμούς κελσίου. (Ε, όχι και μπανιερά σπιτιού, όχι SPA, η πισινά!) Από τα 8 με 10 φαγητά στο μπουφέ μερικοί προσπαθούν να κάνουν τον «επαγγελματία γευσιγνώστη». Κάποιοι άλλοι ήθελαν να γίνει η ανακαίνιση στη δεκαετία του ’80 και πιο πριν, ενώ το ξενοδοχείο λειτούργησε δεκαετίες αργότερα. Μάλλον άλλο ξενοδοχείο επισκέφθηκαν και για άλλο γράψανε. Κάποιοι άλλοι ζουν με την αίγλη του παρελθόντος και δεν αντιλαμβάνονται ότι η τιμή τότε και τώρα είναι 50% κάτω…

Είναι αλήθεια αυτό που κυκλοφορεί στην πιάτσα ότι με 2000 εύρο το χρόνο θα έχει το ξενοδοχείο μόνο καλές κριτικές;;;

Δεν αναφέρουμε όλα αυτά σαν ένα είδος δικαιολογίας, αλλά και αυτό είναι μεγάλο κομμάτι της άλλης πλευράς του νομίσματος. Κάποιες φορές μία λανθασμένη ή μη τεκμηριωμένη άποψη ή ύποπτες κριτικές δημιουργούν πρόβλημα είτε μέσω εσκεμμένης παραπλάνησης είτε μέσω επιπόλαιης βαθμολόγησης. Ως εκ τούτου, «οι κάλπικες» κριτικές έχουν εξελιχθεί σε μάστιγα.

Αυτό δεν λέγεται Trip advisor, αλλά “Trip Bullying Tourism”.

Μολονότι κάθε πλατφόρμα ηλεκτρονικού ή κάθε άλλου είδους site ισχυρίζεται ότι διαθέτει ένα απροσπέλαστο σύστημα και μία διαδικασία ώστε να διασφαλίζεται η αυθεντικότητα των κριτικών, υπάρχει διάχυτη η ανησυχία ότι μερικοί παραποιούν τις κριτικές ή δίδουν λάθος αξιολογήσεις για να ενισχύουν ή να υποσκάπτουν.

Δεν είναι τυχαίο ότι το 2014 η Επιτροπή Ανταγωνισμού της Ιταλίας επέβαλε πρόστιμο ύψους 500.000 ευρώ στο Trip advisor,μετά από καταγγελίες για αθέμιτες επιχειρηματικές πρακτικές που υποβλήθηκαν από την Ένωση Ξενοδόχων και την Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτών της χώρας. Η Βρετανική Ένωση Ξενοδοχείων όχι μόνο κατέθεσε μήνυση, αλλά έθεσε το θέμα γενικότερα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Μέτωπο άνοιξε η Ε.Ε. με το Trip advisor και με άλλες παρόμοιες ιστοσελίδες, προκειμένου να ενισχύσει την προστασία των τουριστικών επιχειρήσεων και των καταναλωτών από τον αντίκτυπο των αθέμιτων εμπορικών πρακτικών που αναπτύσσονται στο πλαίσιο των ιστοσελίδων έκθεσης εντυπώσεων όπως το Trip advisor.

Παρ’ όλα αυτά στην Επιτροπή πρέπει να ενταθούν οι προσπάθειες για την επιβολή της νομοθεσίας, μεταξύ των οποίων συμπεριλαμβάνεται και ο τομέας του Διαδικτύου (online) όπου επισημαίνεται ειδικά το θέμα των εργαλείων αξιολόγησης που παρέχονται στους πελάτες.

Επιπλέον, πρέπει να διεξάγει εκστρατεία ευαισθητοποίησης σε επίπεδο ΕΕ με σκοπό να αυξηθούν οι συνολικές γνώσεις τόσο για τα δικαιώματα των καταναλωτών και επιχειρήσεων όσο και για τις δυνατότητες επιβολής της νομοθεσίας στον τομέα του τουρισμού.

Αυτή τη φορά σειρά πρέπει να έχει η ρυθμιστική αρχή της Ελλάδας για να αξιολογήσει ότι το Trip advisor απέτυχε ή όχι να εφαρμόσει τους απαραίτητους ελέγχους για την αποφυγή εσφαλμένων αξιολογήσεων, οι οποίες προωθούνται από την ιστοσελίδα ως «αυθεντικές και γνήσιες» ή από «πραγματικούς ταξιδιώτες».

Αναμένοντας αυτή την κίνηση, να προσέχουμε τη «φωλιά» και τη «γλαύκα» που είναι πάνω σε κάθε τουριστική επιχείρηση. Προσοχή… να μην χαλάμε τη «φωλιά». Η λαϊκή σοφία μιλά για «κακά μαντάτα»… αλλά μιλά και για μια προσευχή της…(Στέφανος Γρανίτσας)

- ‘’Θεέ μου, κλείσε μου τα μάτια μου να μη βλέπω τα παράξενα του κόσμου’’ !!! (η αρχοντοπούλα και ο αραπλής )

Ο Θεός την ελυπήθηκε κι άκουσε την δέησιν της. Όλα τα παράξενα γίνονταν την ημέραν και δι΄αυτό της αφήκε τα μάτια για την νύχτα… Ο λαός, προκειμένου περί ανόμοιων πραγμάτων λέγει: ‘’Άλλου τα μάτια η Πέρδικα και άλλου η Κουκουβάγια.’’

 

Πυρρός Νάτσης

Καρπενήσι 4/2/2017