Τετάρτη, 24 Απριλίου 2024

ev media-logo

DVD. Ο Συγγραφέας [2015, Θρίλερ, διάρκεια: 100, πρωταγωνιστούν: Pierre Niney, Ana Girardot, Andre Marcon]

750

Ο Ματιέ είναι ένας νεαρός συγγραφέας που όσο αναζητά την έμπνευση και περιμένει την αναγνώριση αναγκάζεται να εργάζεται ως μεταφορέας, αδειάζοντας εγκαταλελειμμένα διαμερίσματα. Κατά τη διάρκεια μιας τέτοιας δουλειάς, ανακαλύπτει στο σπίτι ενός άνδρα που μόλις έχει πεθάνει τα χειρόγραφα ημερολόγιά του από τη θητεία του στον πόλεμο της Αλγερίας. Απογοητευμένος ο ίδιος από την απόρριψη του δικού του βιβλίου, ο Ματιέ παρουσιάζει ως δικό του το κείμενο, το οποίο όχι μόνο εκδίδεται αλλά γνωρίζει τεράστια επιτυχία. Λίγο καιρό αργότερα, ο Ματιέ έχει μια ονειρεμένη ζωή: έχει παντρευτεί τη γυναίκα των ονείρων του, έχει χρήματα και περνάει τον περισσότερο χρόνο του στην παραθαλάσσια βίλα των γονιών της στην Κυανή Ακτή πασχίζοντας να γράψει το επόμενο βιβλίο του. Μέχρι που το παρελθόν επιστρέφει για να τον στοιχειώσει και να διεκδικήσει το μερτικό που του ανήκει.

Στο καλοστημένο θρίλερ του Yann Gozlan, επαναλαμβάνεται για άλλη μια φορά η φροϋδική ψυχανάλυση του απωθημένου, αυτού που όσο κι αν προσπαθούμε να κρύψουμε, όσο κι αν πιστεύουμε ότι έχουμε θάψει πολύ βαθιά, ξαφνικά επανεμφανίζεται σαν φάντασμα για να μας στοιχειώσει και να μας κάνει να υποστούμε τις συνέπειες που μας «αξίζουν» αποκαθιστώντας το δίκαιο. Το έχουμε δει τόσο σε αριστουργήματα της τέχνης (απ' τον Άμλετ μέχρι και τον σύγχρονο Κρυμμένο του Χάνεκε) όσο και σε εμπορικές (και μη) ταινίες δράσης και βίας.

Στον Συγγραφέα υπάρχουν πολλά στοιχεία που προκαλούν την έλξη του θεατή: δομημένη πλοκή, αγωνία και σασπένς, ταύτιση με τον ήρωα και μια δυναμική ερμηνεία απ’ τον Niney που έχει ως μεγάλο του προσόν τη φυσιολογία του προσώπου του. Απ’ την άλλη, όμως, είναι αναπόφευκτη και η σύγκρισή του με τον Ρίπλεϋ της Χάισμιθ και τον σεναριακό ιστό μέσα στον οποίο προσπαθεί να διασωθεί ο Ματ Ντέιμον στην κινηματογραφική του εκδοχή. Κι ενώ ο δεύτερος βασίζεται στις δυνάμεις του μυαλού του, στην πανουργία του και στο τερατώδες της ανηθικότητάς του (στοιχεία που τον κάνουν γοητευτικό στους θεατές), ο πρώτος είναι περισσότερο τυχερός παρά έξυπνος, κατορθώνοντας να ξεγλιστρήσει δίχως τα απαραίτητα skills που θα λέγανε και οι Αμερικανοί. Σημείο που αναγκάζει την ίδια την ταινία να απεκδυθεί σταδιακά τα οποία καλά δραματουργικά της στοιχεία.