Παρασκευή, 29 Μαρτίου 2024

ev media-logo

ΒΙΒΛΙΟ. Έπρεπε Να Είχες Φύγει, του Ντάνιελ Κέλμαν (Καστανιώτης, 112 σελ.)

751

Ένας στενός δρόμος με απότομες στροφές, βαρύς χειμώνας, ομίχλη. Ένα νεαρό ζευγάρι με παιδί αποφασίζει να περάσει μερικές ήσυχες μέρες σ’ ένα απομονωμένο εξοχικό στο βουνό. Όμως δεν καταφέρνουν ν’ αφήσουν πίσω τις έγνοιες της καθημερινότητας: η μικρή μιλάει διαρκώς για τον παιδικό σταθμό, η γυναίκα στέλνει συνεχώς μηνύματα στο κινητό και ο άντρας, ένας συγγραφέας που πρέπει να παραδώσει το σενάριο για το δεύτερο μέρος μιας επιτυχημένης κωμωδίας, υποτίθεται ότι καταγράφει σ’ ένα μπλοκ ιδέες και σκηνές. Στην πραγματικότητα όμως, οι περισσότερες σημειώσεις του αφορούν οικογενειακές στιγμές, συζυγικές εντάσεις και κάποια παράξενα πράγματα που συμβαίνουν γύρω του και αποτελούν σημάδια για το ότι κάτι δεν πάει καλά μέσα στο σπίτι.

Μέσα σε 100 σελίδες μόλις, το παιδί-θαύμα της γερμανόφωνης λογοτεχνίας χτίζει με αριστοτεχνικό και αγωνιώδες τρόπο μια σύγχρονη ιστορία φαντασμάτων (;), στα πρότυπα του Μπόρχες και του Χένρι Τζέημς. Εδώ η βίδα στρίβει σταδιακά ή είναι ήδη στριμμένη χωρίς όμως να το συνειδητοποιεί ο ήρωας μέχρι το χρονικό παρόν που εξελίσσεται η νουβέλα. Κι αυτό παρουσιάζεται με τρόπο συναρπαστικό, μέσα απ’ ένα βασίλειο σκιών και αμφιβολιών, όπου βασιλεύει το ανοίκειο και το παράδοξο, οδηγώντας τη σύγχρονη λογοτεχνία τρόμου σε νέα μυθοπλαστικά μονοπάτια.

Έτσι, μέχρι τέλους, ο Κέλμαν κατορθώνει να παίξει «άσχημα» τόσο με τον αφηγητή του έργου του όσο και με τον ίδιο τον αναγνώστη στον οποίο κλείνει συνεχώς πονηρά το μάτι και τον αντιμετωπίζει χειριστικά μέσα από μια ευφυή διαδρομή στον χώρο και τον χρόνο.