Σάββατο, 20 Απριλίου 2024

ev media-logo

Περισσότερη δουλειά, λιγότερα κέρδη. Το παράδοξο των υπηρεσιών κούριερ στο Καρπενήσι, από την έντυπη έκδοση

από την έντυπη έκδοση

Γεμάτα φθάνουν τα φορτηγάκια των εταιρειών ταχυμεταφορών (courier) που καθημερινά, νωρίς το πρωί, φορτώνουν προϊόντα και αναλαμβάνουν να τα διανείμουν σε πελάτες στο Καρπενήσι και τα χωριά της Ευρυτανίας. Παρά τον αυξημένο φόρτο εργασίας, ωστόσο, τα κέρδη εμφανίζουν μείωση λόγω του διαρκώς αυξανόμενου ανταγωνισμού.courier-arxeio1

Στο Καρπενήσι λειτουργούν, με καθεστώς franchise, τέσσερα υποκαταστήματα εταιρειών κούριερ, που αποτελούν σήμερα και τους κυριότερους «παίκτες» στην αγορά των ταχυμεταφορών, κατέχοντας πανελλαδικά ποσοστό 55% στην αγορά που δραστηριοποιούνται.

Τα τελευταία χρόνια, λόγω της ραγδαίας ανάπτυξης του ηλεκτρονικού εμπορίου, τα δέματα που διακινούνται καθημερινά έχουν αυξηθεί σε ποσοστό 40%, την ίδια ώρα, ωστόσο, τα έσοδα έχουν μειωθεί κατά 15%, λένε στα «Ευρυτανικά Νέα» άνθρωποι του κλάδου.

Το παράδοξο εξηγείται από τον ολοένα και μεγαλύτερο ανταγωνισμό μεταξύ των εταιρειών, που προκειμένου να «κλείσουν» συμφωνίες με εμπορικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον χώρο του e-commerce, συμπιέζουν τις τιμές και περιορίζουν στο ελάχιστο τα καθαρά κέρδη των υποκαταστημάτων (franchise).

Εκτιμάται ότι από τα 10 ευρώ που κοστίζει ένα δέμα για να αποσταλεί στον προορισμό του, περισσότερα από 8 ευρώ πηγαίνουν «υπέρ τρίτων» και μόνο 1,5-2 ευρώ αντιστοιχούν στο τοπικό κατάστημα. Είναι δε χαρακτηριστικό ότι οι υπηρεσίες κούριερ υποχρεούνται, βάσει των συμφωνηθέντων, να διανέμουν σχεδόν χωρίς κέρδος τα δέματα που καθημερινά παραλαμβάνουν, φορτώνουν και παραδίδουν στους ιδιώτες καταναλωτές.

Έσοδα αποκομίζουν από δέματα/πακέτα/αλληλογραφία που πολίτες και καταστήματα του Καρπενησίου αποστέλλουν προς την υπόλοιπη Ελλάδα, όπως και από τις επιστροφές προϊόντων. Σε πόλεις με μεγαλύτερο πληθυσμό και περισσότερα e-shops, τα περιθώρια κέδρους για τα κούριερ είναι πολλαπλάσια, λένε οι επαγγελματίες· στο Καρπενήσι αυτή τη στιγμή τα φυσικά καταστήματα που λειτουργούν και ως e-shop είναι μετρημένα στα δάχτυλα του ενός χεριού.

courier-arxeio2

Στα αυξημένα κόστη τους περιλαμβάνεται το γεγονός ότι η διανομή των δεμάτων δεν αφορά -φυσικά- μόνο την πόλη του Καρπενησίου. Κάθε υποκατάστημα κούριερ υποχρεούται (με τις ανάλογες δαπάνες για καύσιμα, φθορές κ.α.) να καλύπτει το σύνολο του νομού Ευρυτανίας, από την… Άμπλιανη και τον Προυσό ως τα Βραγγιανά και τα Κέδρα.

Σε καθημερινή βάση, στον νομό υπολογίζεται ότι διακινούνται περισσότερα από 200 δέματα, ενώ στις εορταστικές περιόδους η κίνηση και ο φόρτος εργασίας πολλαπλασιάζονται.

Σταθερά ανοδικά

Σε λιγότερο από μία πενταετία, ο τζίρος του διαδικτυακού εμπορίου στην Ελλάδα εκτοξεύθηκε από τα 2,66 δισ. ευρώ το 2013 στα 5,4 δισ. ευρώ το 2018. Όλο και περισσότεροι πραγματοποιούν αγορές online, από παπούτσια μέχρι τηλεοράσεις και από φαρμακευτικά είδη μέχρι καλλυντικά.

Το 2019 διακινήθηκαν πάνω από 70 εκατ. αποστολές. Στην ελληνική αγορά δραστηριοποιούνται σήμερα περίπου 400 εταιρείες ταχυμεταφορών, εκ των οποίων οι 10-12 εξ αυτών κατέχουν συνολικό μερίδιο της τάξεως του 80%.